Kyckling och potatisgratäng

Jag är en sånn person som jämt gör för mycket mat.
Hellre att det bli över, än att man inte blir mätt!

Detta recept blir 6 portioner med mat.

Du behöver:
1 kg kycklingfiléer
8 potatisar
5 dl mjölk
1 vitlöksklyfta
2 dl riven ost
Salt, peppar, örtsalt, allroundkydda.

Sätt ugnen på 200 grader och smörj en ugnsplåt.
Skär kycklingfileérna i 2 cm tjocka skivor. Lägg kycklingskivorna på plåten,
krydda med salt, peppar och allroundkrydda på ena sidan.
In i ugnen i 40 minuter. Vänd efter 10 min och krydda på andra sidan.
Vänd kyckligen var tionde minut för en jämn färg.

Skär potatisen i skivor, koka lätt i 15 minuter.
Låt sedan potatisen skjuda i 5 dl mjölk, lite salt, peppar och örtsalt i 15 minuter.
Tillsätt en pressad vitlöksklyfta. Häll över potatisen och mjölken i en smörjd ungsform,
täck med rivenost. In i ugnen i 20 mintuer på 200 grader.
Klipp lite vitlöksgräs eller gräslök över potatisgratängen när den är klar i ugnen.

Färdigt att servera!






Till kyckligen och potatisgratängen åt jag
gurkskivor av min egenodlade gurka. 





Jag tycker att det är mycket krångligare att göra en maträtt
nu när jag måste tänka på hur mycket av varje grej jag har i maten.
Jag brukar aldrig mäta upp annars utan bara köra på ögonmåttet.
När jag tillagar något i ugnen brukar jag aldrig ta tid, 
jag kollar till det lite då och då och ser när det är klart.

Jag hoppas att det blir lättare att kommer ihåg
att jag ska mäta upp och ta tid, ju fler recept jag gör.

Kommentarer
Postat av: Anita

Ser verkligen gott ut! Du är bra på att fotografera.

Bra att du även har med sådant som inte blev helt lyckat. Bra jobbat!

Anita

2009-09-18 @ 14:23:56
Postat av: Peppis

Vilken fin blogg.

Jag ska nog försöka mig på något liknade. Måste bara få lite tips och hjälp till en bra start.

2011-05-02 @ 21:52:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0