Laxfile, blandspagetti och broccoli

Igår till kvällsmat gjorde jag en god ugnsstekt laxfile med bandspagetti och broccoli.
Maten tog ca 30 minuter att göra. Gott och enkelt!

Du behöver:
1 Laxfile
1 Broccolihuvud
4 Portioner bandspagetti
1/2 Citron
Salt, peppar, citronpeppar.



Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en ugnsform.
Krydda laxen på ovansidan med salt, peppar och lite citronpeppar.
Lägg laxen i ugnsformen, sedan in i ugnen i ca 20 minuter.

Koka pastan enligt anvisningarna på paketet.
Skär broccolihuvudet i bitar, lägg bitarna i en kastrull med
vatten som precis täcker brocolin. Koka i 2-3 minuter.

När laxen är klar, pressa lite citron över den.
Garnera med några citronskivor.






Citronen jag använde till laxen var faktiskt en citron jag plockade 
från ett citronträd i Spanien när jag var där. 


Jag gjorde även en kallröra igår, men den blev misslyckad.
Jag hade i för mycket majonäs. Jag använde 1 dl majonäs,
det räcker med 2 msk majonäs. Så i receptet har jag skrivit 2 msk majonäs.
Hade även tänk att ha i räkor, men räkorna vi hade hemma var inte fräscha.
Så jag hade i ägg istället och det blev också gott.

Du behöver:
3 dl lätt cremfraiche
2 msk majonäs
1 rödlök
2 ägg eller 4 dl räkor
citronpeppar



Hacka rödlöken och blanda ihop den med
3 dl lätt cremfraiche och 2 msk majonäs.
Koka 2 ägg i 7 minuter, skala och hacka,
rör ner dem tillsammans med det andra. 
Istället för ägg kan man ha 4 dl kokta, skalade räkor.
Smaka av med citronpeppar.
Låt stå i kylen i 15 minuter innan servering

Kommentarer
Postat av: Helmuth

Mycket frestande bilder, man blir ju riktigt sugen. Bra.

2009-11-07 @ 20:53:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0